Dziennik elektroniczny

adres: ul. Szkolna 1; 43-356 Kobiernice;

telefon (fax): 33-810-87-88

adres strony:  spkobiernice.pl

(od września wszystkie wpisy będą pojawiały się już na tej stronie,
pozostanie jednak strona Zespołu Szkół w Kobiernicach)

11listopada 005

Rok szkolny 2017/2018

Rok szkolny 2017/2018 – kilka szczegółów

• Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2017/2018 r. odbędzie się 4 września o godz. 9.00 na sali gimnastycznej szkoły, wcześniej o 8.00 Msza św. w kościele parafialnym.
  • Po apelu zapraszamy uczniów na spotkania z wychowawcami do klas.
  • Wszystkie podręczniki oraz ćwiczenia zostaną dostarczone uczniom bezpłatnie z dotacji celowej na wyposażenie szkół na podręczniki lub materiały ćwiczeniowe we wrześniu w szkole. Wyjątek stanowi religia, gdzie rodzice, prawni opiekunowie zakupują podręczniki.
  • Podręczniki TUTAJ!

Jak odpoczywamy podczas wakacji?

Z pamiętnika kolonisty
Jastrzębia Góra- OW ,,Feniks” 25.06. – 06.07.2017 r.

W dniu 25.06.2017 r.  piętnastu uczniów z Zespołu Szkół w Kobiernicach oraz siedmiu uczniów z ościennych miejscowości wyruszyło na kolonię do Jastrzębiej Góry. Dołączyło do nas dwudziestu sześciu uczniów ze szkoły w Osieku i razem podróżowaliśmy przez cały nasz kraj. O godz. 17:00 byliśmy na miejscu, czyli w OW ,,Feniks” w Jastrzębiej Górze. Po zjedzeniu obiadu i rozpakowaniu bagaży poszliśmy przywitać się z morzem, oglądaliśmy piękny zachód słońca i spacerowaliśmy po plaży.

26.06. – poniedziałek

W tym dniu poznawaliśmy miasto, spacerowaliśmy po plaży. Po obiedzie i krótkim odpoczynku spędziliśmy czas na sportowo, grając w piłkę siatkową i bawiąc się na placu zabaw. Po kolacji była dyskoteka, w czasie której wszyscy świetnie się bawili. Mieliśmy okazję bliżej poznać koleżanki i kolegów z Osieka.

27.06. – wtorek

Przed obiadem wybraliśmy się do Władysławowa. Zwiedziliśmy największy na polskim wybrzeżu port rybacki. Przeszliśmy do Cetniewa, spacerowaliśmy aleją Gwiazd Sportu oraz zwiedziliśmy teren Ośrodka Przygotowań Olimpijskich. Po obiedzie wesoło bawiliśmy się na plaży, zażywając kąpieli słonecznych. W tym dniu był też czas na spacer ulicami Jastrzębiej Góry, zakupy oraz podziwianie zachodzącego słońca. Mieliśmy też okazję popisać się talentem wokalnym w czasie karaoke. Wielu z nas chętnie śpiewało  z mikrofonem w ręku znane wakacyjne piosenki.

28.06. – środa

Korzystając ze słonecznej pogody wyruszyliśmy na plażę, korzystaliśmy z kąpieli słonecznych i morskich w obecności ratownika. Odbył się też konkurs rzeźby w piasku. Po południu nastąpił dalszy ciąg zabaw na plaży, ponieważ słoneczna pogoda zachęcała do zabaw na piasku. Po kolacji wybraliśmy się na spacer ulicami miasta.

29.06. – czwartek

Przed południem wzięliśmy udział w kolonijnym turnieju siatkarskim. Nasza żeńska drużyna dzielnie walczyła na boisku o każdy punkt, a pozostali zagrzewali dziewczyny do walki. Mimo, że dziewczyny nie wygrały żadnego meczu, to zasłużyły na  brawa, szczególnie w meczu z gimnazjalistami, którzy pokonali je kilkoma punktami.  Po południu bawiliśmy się na krytym basenie, a po kolacji odbyło się ciekawe spotkanie z przedstawicielami regionalnego zespołu kaszubskiego, którzy zapoznali nas z językiem i  muzyką tego regionu Polski.

30.06. – piątek

W tym dniu odbyła się kolejna wycieczka. Pojechaliśmy na Półwysep Helski.  Przed podróżą ogłoszony został konkurs, polegający na zapamiętaniu nazw wszystkich miejscowości leżących na półwyspie. W Helu na Helu przeżyliśmy niezapomniany rejs statkiem o nazwie ,,Ocean” oraz zwiedziliśmy fokarium. Wizyta w fokarium  wypadła w porze karmienia fok, więc mieliśmy okazję przyjrzeć się fokom oraz posłuchać informacji o życiu tych zwierząt. Po południu odbył się konkurs plastyczny pt. ,,Najciekawszy dzień, najciekawsze miejsce” oraz konkurs wiedzy, który polegał na zapisaniu na kartkach nazw miejscowości leżących na Półwyspie Helskim. Do konkursu wiedzy przystąpiło tylko siedem osób, ale wszystkie bezbłędnie zapamiętały nazwy. Po kolacji była dyskoteka oraz mini rozgrywki sportowe.

01.07. – sobota

Niestety pogoda w sobotę nie sprzyjała zabawom na świeżym powietrzu, ponieważ siąpił deszcz, dlatego przed obiadem skorzystaliśmy z kąpieli w krytym basenie, później kibicowaliśmy naszemu koledze w czasie Kolonijnego Turnieju Tenisa Stołowego. Po obiedzie odwiedziliśmy Muzeum Figur Woskowych, w którym zrobiliśmy wiele zdjęć ze znanymi osobami. Natomiast po kolacji wysłuchaliśmy w miejscowym kościele koncertu organowego.

02.07. – niedziela

Przed południem wzięliśmy udział w mszy świętej, a później w czasie spaceru włączyliśmy się do akcji zorganizowanej przez PZU ,,Bezpieczne wakacje z Niestraszakmi”. Po obiedzie wybraliśmy się do latarni morskiej w Rozewiu. Atrakcją była przejażdżka meleksami. Wszyscy dzielnie wspięli się na szczyt latarni, skąd podziwialiśmy panoramę okolicy. Do ośrodka wróciliśmy pieszo, plażą,  do plaży zeszliśmy uroczym ,,Lisim Jarem”. Po kolacji było ognisko z pieczeniem kiełbasek i wspólne śpiewanie.

03.07. – poniedziałek

Po śniadaniu zaopatrzeni w ,,suchy prowiant” wyruszyliśmy autokarem na całodniowa wycieczkę do Trójmiasta. Najpierw zatrzymaliśmy się w Gdyni, zwiedziliśmy Oceanarium oraz Dar Pomorza. Później podziwialiśmy gdańską Starówkę, byliśmy w Katedrze NMP, przy Żurawiu, a przed pomnikiem Neptuna zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia. Ostatnim etapem wycieczki było Westerplatte. Była okazja do zadumy i refleksji, ponieważ zatrzymaliśmy się na cmentarzu, gdzie spoczywają obrońcy Westerplatte, a później przeszliśmy pod monumentalny pomnik poświęcony poległym marynarzom. Na pewno zapamiętamy ogromny napis: ,,Nigdy więcej wojny” oraz słowa, które wypowiedział św. Jan Paweł II w czasie wizyty na Westerplatte: „Każdy z was, młodzi przyjaciele, znajduje też w życiu jakieś swoje Westerplatte. Jakiś wymiar zadań, które musi podjąć i wypełnić. Jakąś słuszną sprawę, o którą nie można nie walczyć. Jakiś obowiązek, powinność, od której nie można się uchylić. Nie można zdezerterować”. Do ośrodka wróciliśmy zmęczeni, ale szybko odzyskaliśmy siły i po obiadokolacji bawiliśmy się jeszcze na plaży i oglądaliśmy piękny zachód słońca.

04.07. – wtorek

Przed południem odbyła się olimpiada kolonijna, startowaliśmy w różnych konkurencjach: był skok w dal, bieg krótkodystansowy oraz pokonywanie toru przeszkód. Zwycięzcy otrzymali pamiątkowe dyplomy. Po obiedzie odbyły się Neptunalia, w czasie których grupa kolonistów została przyjęta do grona wilków morskich. Aby otrzymać tytuł ,,wilka morskiego” należało pokonać tor przeszkód, pokłonić się Neptunowi oraz spożyć specjalnie przygotowaną kanapkę i wypić ,,napój bogów”. 😉 Przed kolacją wysłuchaliśmy szant śpiewanych przez członka zespołu ,,Kubryk”. Po kolacji wybraliśmy się do Multikina na film pt. ,,Gru, Dru i Minionki”

05.07. – środa

Przed obiadem wspaniale bawiliśmy się w ,,Parku Rozrywki”, niektóre dziewczynki ozdobiły swoje włosy ,,sznurkowymi” warkoczykami. Po obiedzie pogoda sprzyjała plażowaniu, bawiliśmy się w piasku i przy brzegu morskim. Po kolacji zrobiliśmy ostatnie zakupy, a potem z żalem pożegnaliśmy się z Jastrzębią Górą i pomachaliśmy morzu na pożegnanie. Atrakcją wieczoru było podsumowanie wszystkich konkursów, wręczenie nagród, dyplomów i upominków. Natomiast prawdziwym wyzwanie wieczoru było pakowanie bagaży, 😉 ale udało się zapiąć wszystkie walizki.

06.07. – czwartek

Po śniadaniu ruszyliśmy w drogę powrotną i około godziny 19:00 rzuciliśmy się w ramiona stęsknionych rodziców.

Długo będziemy wspominać czas spędzony na kolonii w Jastrzębiej Górze. Był to nie tylko czas wspaniałej zabawy, ale i okazja do nawiązania kontaktów koleżeńskich z kolonistami z Osieka, (w drodze powrotnej kilka osób zmieniło miejsce w autokarze). 😉 Ale przede wszystkim była to wspaniała okazja do poznawania naszego pięknego kraju, budzenia uczuć patriotycznych i zdobywania wiedzy poprzez bezpośrednią obserwację i przeżywanie.

Galeria TUTAJ!

Opracowała Irena Kastelik- kierownik kolonii

Dyżur wakacyjny

123

Godziny pracy sekretariatu szkoły podczas wakacji:

6.30– 14.30

Przerwa wakacyjna od 24.07.2017 do 15.08.2017.

Zapraszamy na wakacje!!!

Życzymy:

udanychSmile, bezpiecznychSmile, radosnychCool, pięknychWink i wymarzonychSmile wakacji
– bez względu na pogodęSmileWinkSmile!

Pamiętajcie, że prawdziwe słońce dla każdego często świeci w innym
czasieWink, miejscuWink i wymiarzeSmile!

oraz

dołączamy się do życzeń Śląskiego Kuratora Oświaty.

Szanowni Nauczyciele i Dyrektorzy Szkół,
Kochane Dzieci
i Drodzy Uczniowie,

koniec  zajęć w szkołach to czas wielu podsumowań. Za nami rok wytężonej pracy, intensywnej nauki, wypełniania licznych obowiązków. Jestem przekonana, że każdy dzień roku szkolnego 2016/2017 przyniósł Uczniom  nową wiedzę, stawiał ciekawe i rozwijające wyzwania oraz dawał okazję do przeżycia sukcesu.

Nauczycielom, Dyrektorom, osobom wspierającym działalność szkół dziękuję za gotowość współpracy oraz zaangażowanie w trudne, ale piękne dzieło wychowania i wykształcenia młodego pokolenia. Życzę spokojnego, dobrego wypoczynku.

Wszystkim Dzieciom i Uczniom dziękuję za całoroczny trud zdobywania i poszerzania wiedzy, ciekawość świata, dociekliwość, chęć rozwijania zainteresowań i pasji. Gratuluję Wam każdego sukcesu, zarówno odnoszonego codziennie, na poszczególnych lekcjach, jak i takiego, którego znakiem były tytuły laureata w olimpiadach, konkursach przedmiotowych, turniejach sportowych czy przeglądach artystycznych.

Życzę wspaniałych wakacji, dużo uśmiechu i słońca, a także bezpiecznej zabawy i wielu wrażeń, którymi będziecie się dzielić z kolegami i koleżankami, kiedy pełni sił i entuzjazmu wrócicie we wrześniu do szkół.

Urszula Bauer
Śląski Kurator Oświaty

Zakończenie roku szkolnego 2016/2017

„Wiedza daje pokorę wielkiemu, dziwi
przeciętnego, nadyma małego”
Lew Tołstoj

JUTRO jest zawsze świeże i wolne od błędów,
czyli o zakończeniu roku 2016/2017 słów kilka

23 czerwca br. pożegnaliśmy kolejny i ostatni już rocznik gimnazjalistów.

Po uroczystym odśpiewaniu hymnu, przy muzycznym wsparciu pani Beaty Kudłaciak – Szlagór, głos zabrała dyrektor szkoły, pani Barbara Białkowska, która serdecznie powitała wszystkich zgromadzonych na uroczystości, a także podsumowała miniony rok szkolny 2016/2017 – czas wytężonej pracy, wielu prób i wyzwań, ale również satysfakcji z osiąganych sukcesów, zarówno tych lokalnych, jak również gminnych czy powiatowych. Pani dyrektor podziękowała każdemu za zarówno indywidualnie podjęte działania, jak również wspólną pracę na rzecz szkoły, która przyniosła wspaniałe efekty końcowe.

Po przemówieniu po raz ostatni na scenie pojawiła się klasa III, która wraz ze swoją wychowawczynią – p. Beatą Sadlik – przeniosła nas w czasie, dzięki czemu mogliśmy wrócić do wspomnień z ich szkolnych lat. W trakcie występu obejrzeliśmy także prezentację jednej z uczennic, przypominającą wesołe i wspólnie spędzone chwile naszych uczniów z byłej już III gimnazjum.

Kończąc rok szkolny, chyba wielu z nas nachodzi myśl o ulotności i kruchości czasu, ale czasem także o… nadziei, która pozwala oczekiwać nowych spotkań czy zdarzeń, dostrzegać inne horyzonty. Pamiętajcie, że ważne jest to, żeby umieć się pożegnać, pozwolić odejść pewnym rzeczom (…); nie z powodu dumy, słabości czy pychy, ale po prostu; bo minął już TEN czas.

Zróbmy zatem wszystko, by już teraz pożegnać się ze starym rokiem szkolnym; z tym, co było; co się nie udało albo nie do końca nas usatysfakcjonowało. Zamknijmy pewien cykl z szacunkiem do innych, ale i do siebie samych, aby rozpoczynające się właśnie wakacje przyniosły nam prawdziwą radość, spokój i odpoczynek; by wakacyjne JUTRO naprawdę było wolne i świeże. 😉

Bezpiecznych, pięknych, wyjątkowych i radosnych wakacji! Niech będą takie, jak je sobie wymarzyliście; niech spełnią się różne plany i marzenia – bez względu na pogodę;-)! i niech Wasze wakacje będą prawdziwe; nie na pokaz, nie dla innych. Ale Wasze. Po prostu Wasze. a na koniec tradycyjna przed wakacjami myśl… Pamiętajcie, że prawdziwe słońce dla każdego często świeci w zupełnie innym czasie, miejscu i wymiarze, ale… zawsze gdzieś tam jest. Nawet przy najbardziej zachmurzonym niebie… 😉 Zdjęcia znajdziecie TUTAJ!

Do zobaczenia we wrześniu!!!!!!!!!!!!! 😉

M. S.

Czas na nagrody!

22 czerwca 2017 r. dyrektor szkoły Pani Barbara Białkowska na apelu szkolnym rozpoczęła podsumowanie roku szkolnego 2016/2017.

Zostali nagrodzeni uczniowie klas IV-VI SP i I-III PG, którzy otrzymali pieczątkę do  indeksu w ramach programu „MÓJ SUKCES. Jest to prestiżowa nagroda dla uczniów wyróżniających się w nauce, zachowaniu oraz  aktywnych w szkole. Listę znajdziecie TUTAJ!

Tym razem upominkiem dla wyróżniających się był bilet do kina Helios na seans w technologii 3D.

Sponsorem biletów była Rada Rodziców, której serdecznie DZIĘKUJEMY!

Ponadto nauczyciele wręczyli dyplomy, nagrody uczniom osiągającym sukcesy w II półroczu, zarówno w konkursach, jak i zawodach sportowych. Opiekunowie Samorządu Szkolnego docenili wysiłek swoich podopiecznych, wręczając im drobne upominki.

Przewodniczący samorządu podsumował roczny konkurs na najładniejszą klasę w kategorii IV-VI SP i I-III PG. Okazała się nią sala nr 15, której gospodarzem są uczniowie klasy szóstej SP.

Ostateczne podsumowanie roku szkolnego 2016/2017 miało miejsce 23 czerwca 2017 r.

Nagrodzeni w dniu 22 czerwca 2017 r. TUTAJ!!!

Zapraszamy do GALERII!

A. D.

Dzień otwarty dla Przedszkolaków!

Wizyta Przedszkolaków

Dnia 19 czerwca w ramach Dnia Otwartego naszą szkołę odwiedziły dzieci, które w roku szkolnym 2017/2018 rozpoczną naukę w klasie pierwszej. Pani dyrektor Barbara Białkowska dobrym słowem i uśmiechem powitała wszystkich przybyłych, następnie dzieci z wielkim zaciekawieniem obejrzały krótki pokaz artystyczny przygotowany przez klasę IIb i IIIb. Mali goście pod opieką koleżanek i kolegów z klasy IIIb zostali oprowadzeni po szkole oraz udali się do swojej przyszłej sali lekcyjnej. Celem spotkania było zapoznanie dzieci z ofertą szkoły, umożliwienie wzajemnego zapoznania się dzieci, ułatwiającego adaptację w społeczności szkolnej oraz zapoznanie z wychowawcą i pomieszczeniami szkoły.

Przedszkolaki były bardzo zadowolone z wizyty. Warto jest organizować takie dni, bo dają dzieciom możliwość wyobrażenia sobie, gdzie, z kim i jak będzie wyglądać zbliżająca się wielka szkolna przygoda. 🙂

Spotkanie zakończyło się wspólnymi rozmowami i słodkim poczęstunkiem. Dzieci zadowolone i w dobrych humorach wróciły do przedszkola. Pobyt gości dostarczył wszystkim wielu niezapomnianych wrażeń i emocji.

Miło było nam gościć tak liczną grupę dzieci wraz z opiekunami. Bardzo dziękujemy za zainteresowanie i serdecznie zapraszamy do naszej szkoły 1 września! Galeria TUTAJ!

Joanna Tylenda

DZIEŃ SPORTU

w Zespole Szkół w Kobiernicach

Jak co roku w ostatnim tygodniu roku szkolnego odbywa się w naszej szkole dzień sportu w ramach którego rozgrywane są zawody lekkoatletyczne o Puchar Dyrektora Zespołu Szkół w Kobiernicach. Nie inaczej było i w tym roku, 20 czerwca na boisku szkolnym nasi uczniowie rywalizowali o miano najlepszej i najlepszego sportowca szkoły.

Zawody rozegrane zostały w dwóch kategoriach wiekowych: szkoła podstawowa i gimnazjum, oczywiście z podziałem na dziewczęta i chłopców. Każdy zawodnik musiał wziąć udział w czterech konkurencjach: biegu na 60m, skoku w dal, rzucie piłeczką palantową – szkoła podstawowa, pchnięciu kulą – gimnazjum oraz biegu na dystansie 600m – dziewczęta i 1000m – chłopcy. Zawody przebiegały w duchu prawdziwej sportowej rywalizacji z zachowaniem zasad fair play, w dodatku przy pięknej, słonecznej pogodzie.

Licznie zgromadzeni kibice żywiołowo dopingowali swoich faworytów, zagrzewając ich do rywalizacji z jeszcze większym zaangażowaniem.

sport_ (35)

Najlepszymi sportowcami w roku 2017 okazali się Julia Gutowska i Gabriel Drabek w szkole podstawowej oraz Katarzyna Fabia i Jakub Drwiła w gimnazjum. Na następne zawody o Puchar Dyrektora Zespołu Szkół w Kobiernicach zapraszamy za rok.

sport_ (40)

Galeria TUTAJ!!!

Za zdjęcia dziękujemy pani Elżbiecie Gamzie i pani Bogusławie Mizerze.

Artur Żelichowski

Zielona szkoła

„Kobiernice na zielonej szkole w Łebie”

W dniach od 1 do 10 czerwca 2017 roku uczniowie klas III i V Szkoły Podstawowej w Kobiernicach przebywali na zielonej szkole. W tym roku miejscem pobytu była Łeba – OKW Słoneczko.

Podczas pieszych spacerów po Łebie poznawaliśmy historię tego miasteczka, najciekawsze miejsca  m.in. Aleję Prezydentów na deptaku,  najstarsze budynki w Łebie, port rybacki i jachtowy.

Zwiedziliśmy też Słowiński Park Narodowy. Na wydmy jechaliśmy łebską kolejką, następnie płynęliśmy statkiem po Jeziorze Łebskim. Na miejscu zachwycaliśmy się pięknymi widokami i korzystając ze słonecznej pogody, „pobaraszkowaliśmy” na Górze Łąckiej. A wydmy, zgodnie ze swoim zwyczajem, niezauważalnie się … ruszały. Następnym punktem naszej wycieczki było Muzeum Wyrzutni Rakiet w Rąbce.

Odwiedziliśmy również Trójmiasto. W Akwarium Gdyńskim poznaliśmy niezwykłe gatunki ryb, płazów i gadów pochodzących z różnych rejonów świata.  Największe wrażenie zrobiły na nas kilkumetrowe anakondy o czarno-żółtym zabarwieniu skóry i masywnym cielsku. Po dwóch godzinach oglądania ciekawych mieszkańców słonych wód, poszliśmy zwiedzać zacumowany obok żaglowiec „Dar Pomorza”. Przewodnik opowiedział nam o tym, że na nim szkolili się studenci Wyższej Szkoły Morskiej. Podziw wzbudziły bardzo wysokie maszty, na które musieli wspinać się marynarze.

Spacerując po Gdańskiej Starówce słuchaliśmy opowieści przewodniczki o historii tego miasta i jego zabytkach. Na chwilę zatrzymaliśmy się przy fontannie Neptuna. Nie zabrakło też czasu na zakup pamiątek.

Podczas 10 – dniowego pobytu poznawaliśmy nie tylko ciekawe miejsca. Spędzaliśmy czas na nauce (tak trochę), ale przede wszystkim na zabawach integracyjnych i grach sportowo-rekreacyjnych. Dużo śmiechu i radości dostarczyła nam Baloniada – zabawy ruchowe z napełnionymi wodą balonami. Odpoczywaliśmy przy ognisku z pieczeniem kiełbasek i śpiewem piosenek. Olbrzymią frajdą była zabawa w największym w Polsce naturalnym Labiryncie 3D. Podczas zajęć „Czara Ognia” rozwiązywaliśmy zadania z czarodziejskiego świata Harrego Pottera. Niektórym jeszcze dziś „dusza trzęsie się -ze śmiechu” – na myśl o poszukiwaniu wyjścia z labiryntu… Trochę czasu spędziliśmy w magicznym ogrodzie drewnianych gier wielkoformatowych. Rywalizowaliśmy w wielu dyscyplinach podczas Dnia Sportu. Były też dyskoteki, przejażdżki gokartami, skoki na trampolinie, mecze piłki plażowej itd.

Ale przede wszystkim zażywaliśmy świeżego powietrza podczas pobytu na plaży. Młodsze dzieci nie chciały się oderwać od swoich budowli z piasku, poszukiwania muszelek i bursztynów. Starsi preferowali piłkę plażową. Każdy jednak zerkał w stronę lekko wspienionych fal i szumiącego morza. Pokusa była tak silna, że w końcu wszyscy sprawdziliśmy, czy woda jest zimna. Chcieliśmy, choć na chwilkę podreptać po mokrym piasku, przeskakiwać przez fale, a niektórzy nawet się zanurzyć… oczywiście po kolana. W końcu po ten upragniony „kawałek” morza tu przyjechaliśmy! Ukoronowaniem i przez niektórych z niepokojem oczekiwanym wydarzeniem był chrzest morski czyli Neptunalia. Dzielnie pokonywaliśmy tor przeszkód, aby móc stanąć przed Neptunem i zostać przyjętym do grona Wilków Morskich z nowym, morskim imieniem.

Niestety, wszystko co dobre, szybko się kończy… Nadszedł czas powrotu do naszych domów i szkoły. w pogodnej i rozśpiewanej atmosferze zakończyła się tegoroczna „zielonka”. Wszyscy  wróciliśmy zadowoleni, zintegrowani, bogatsi o nowe doświadczenia edukacyjne, kulturowe i społeczne.

Anna Jurczak

Na koniec filmik, który powstał dzięki życzliwości i pracy jednego z rodziców, p. Zbigniewa Jarguza,
zdjęcia pochodzą ze zbiorów pani Anny Jurczak i Joanny Tylendy.